John Gray i krytyka legalizmu w filozofii polityki
John Gray to jedna z wiodących postaci współczesnej filozofii
politycznej. W początkowej fazie swojej twórczości, jako zwolennik liberalizmu,
napisał ważkie studia interpretacyjne dotyczące filozofii Johna S. Milla i F. A
von Hayeka. Przełomowe dla rozwoju intelektualnego Graya okazały się studia nad
filozofią Isaiaha Berlina. W toku interpretacji idei tego filozofa Gray
sformułował bowiem nowatorskie koncepcje o dużym znaczeniu teoretycznym. W
szczególności w książce tej znalazł się rozdziały podkreślające pluralizm i agonistyczność
jako podstawowe cechy podejścia teoretycznego Berlina. Tezą
liberalizmu agonistycznego[1]
jest przekonanie o nieredukowalnym pluralizmie wartości i ich wzajemnej
niewspółmierności. Jak twierdził Berlina, „jeżeli wymogi dwóch [...] typów
wolności okazują się nie do pogodzenia w jakimś określonym przypadku i jeżeli
jest to przypadek konfliktu wartości absolutnych i niewspółmiernych zarazem,
lepiej jest stawić intelektualnie czoła temu faktowi niż ignorować go, czy
przypisywać go jakiejś naszej nieumiejętności, którą dałoby się wyeliminować
poprzez poszerzenie naszych umiejętności czy wiedzy”[2]. Stanowisko to wypływa z głębszej, metafilozoficznej tezy, dystansującej
się wobec optymizmu w kwestii ludzkich zdolności poznania prawdy. Berlin sądził
bowiem, że przekonanie, iż „musi istnieć ostateczna obiektywna odpowiedź na
zagadnienia normatywne, prawdy, które można udowodnić lub poznać dzięki
bezpośredniej intuicji, że jest w zasadzie możliwe odkrycie harmonijnego
wzorca, w którym wszystkie wartości współistnieją w zgodzie i że musimy dążyć
do tego jednego celu; że możemy odkryć jakąś jedną główną zasadę kształtującą
tę wizję, zasadę, która gdy zostanie odkryta, będzie kierować naszym życiem –
to starożytne i niemal powszechne przekonanie, na którym opiera się tak wiele
tradycyjnej refleksji, postępków i doktryn filozoficznych, wydaje mi się
nieuzasadnione, a czasami wiodło ono (i nadal prowadzi) do absurdów w teorii i
barbarzyńskich konsekwencji w praktyce”[3].
Nowatorska konceptualizacja
agonistyczności życia ludzkiego w rozmaitych jego aspektach jako konsekwencji uznania
pluralizmu społecznego i aksjologicznego, stała się fundamentem późniejszych dociekań filozoficzno-politycznych Johna
Graya, w tym dotyczących wielu zagadnień współczesnej filozofii polityki i
prawa. [4][5]
Jakkolwiek nie
można uznać dzieła Graya za zakończone, albowiem nie zaprzestaje on swojej intensywnej
aktywności pisarskiej, zyskało ono już trwałe miejsce we współczesnej filozofii
społecznej i politycznej i stało się przedmiotem osobnych prac analitycznych i
krytycznych. Najnowsze książki Graya, nacechowane pesymizmem i sceptycyzmem,
cieszą się wielkim zainteresowaniem współczesnych myślicieli zajmujących się
kwestiami polityki współczesnego świata. Jednym wielu przejawów tego
zainteresowania i zarazem świadectwem wagi jego idei dla współczesnego dyskursu
politycznego jest reprezentatywny zbiór tekstów krytycznych zebranych w tomie The Political Theory of John Gray[6] oraz
książka J. Hoffmana, John Gray and the
Problem of Utopia[7].
Najnowsza praca
Beaty Polanowskiej Sygulskiej[8] jest
trzecią książką w całości poświęconą ideom tego myśliciela. Przedmiotem jej
zainteresowania w tej książce jest stanowisko Johna Graya wobec współcześnie
dominujących doktryn liberalnych, w których kwestie prawnych regulacji zasad
życia społecznego i politycznego odgrywają kluczową rolę. Zainteresowanie Polanowskiej-Sygulskiej
dla twórczości Graya jest naturalną konsekwencją jej pracy intelektualnej nad
filozofią Isaiaha Berlina, któremu poświęciła liczne publikacje w tym książkę m.in.
Filozofia wolności Isaiaha Berlina[9]. Ponadto
autorka opublikował liczne teksty powiązane z tą tematyką, w tym oraz Między filozofią polityczną a filozofią prawa[10],
stanowiącą zbiór jej artykułów dotyczących relacji między filozofią polityki i
teoria prawa oraz Rozmowy z oxfordzkimi
filozofami[11]. Warto wspomnieć, że jej publikacje
w istotny sposób kształtują współczesny dyskurs filozoficzny w obszarze
filozofii prawa i polityki. Jej prace naukowe sytuują się na wysokim poziomie naukowej
dociekliwości i zyskały ważne miejsce w polskim i międzynarodowym dyskursie naukowym,
zaś sama autorka zdobyła status uznanej i szanowanej intelektualistki,
skoncentrowanej na dociekaniach nad rozmaitymi zagadnieniami teorii liberalizmu
współczesnego, jego ewolucji i krytyki.
Monograficzny
charakter jej rozważań Polanowskiej-Sygulskiej prowadzi ją przez całą
dotychczasową twórczość Graya, od najwcześniejszych jego książek po najnowsze.
Zasadniczym celem jej monografii jest rekonstrukcja poglądów Graya w obszarze
filozofii moralnej, politycznej i filozofii prawa, oraz ich analiza i krytyka.
Autorka wychodzi od analizy jego wczesnych prac, aby następnie skupić uwagę na
koncepcjach pluralizmu, agonizmu politycznego i moralnego oraz idei modus vivendi, które będą
charakteryzowały późniejsze jego prace. M.in. przedstawia konsekwencje pluralizmu
etycznego dla teorii prawa oraz ilustruje go za pomocą przykładu skargi Soile Lautsi
z 2002 roku przeciwko obecności krzyża jako symbolu religii katolickiej we
Włoszech oraz zmiennych i wzajemnie sprzecznych orzeczeń Europejskiego Trybunału
Praw Człowieka w tej sprawie. Autorka podejmuje próbę także przedstawienia
całościowego ujęcia filozofii politycznej i jego filozoficznej oceny miejsca i
roli prawa w koncepcjach liberalnych oraz stawia istotne pytania, na które Gray
nie udziela zadowalających odpowiedzi.
Celem książki
Polanowskiej-Sygulskiej jest wskazanie bardzo ważkiego zagadnienia, z którym
musi się zmierzyć współczesna filozofia prawa. Zagadnienie to można zilustrować
za pomocą wskazania na jedną z najważniejszych koncepcji w dziedzinie filozofii
prawa, mianowicie na czołowego przedstawiciela anglosaskiej analitycznej teorii
prawa i jednego z najważniejszych reprezentantów współczesnego liberalizmu w
teorii prawa, Herberta Harta, a następnie na główne tezy samego Graya w
odniesieniu do możliwości skutecznego regulowania życia społecznego i
politycznego za pomocą praw.
W swojej
systematycznej koncepcji prawa Hart argumentował na rzecz odróżnienia zasad
prawa od zasad moralności pojmowanej zarówno w sensie konwencjonalnym, jak i w
sensie idealnego, pożądanego lub normatywnego systemu moralnego[12].
Zbudowany przez Harta schemat formalny systemu prawa składa się z
hierarchicznego zespołu reguł, z których „najwyższą” i „ostateczną” jest reguła
uznania (obowiązywalności prawa), następnie reguły wtórne, a wreszcie reguły pierwotne.
Istnienie i skuteczne funkcjonowanie reguły uznania zależy według Harta od
praktycznego stosunku wszystkich osób danej grupy wobec prawa, w szczególności
od osób zajmujących oficjalne stanowiska w danym państwie. Warunkiem
funkcjonowania reguły uznania i jej mocy wiążącej jest bowiem powszechna
akceptacja pewnego wspólnego standardu, zgodnie z którym wszystkie osoby są
obowiązane szanować i stosować prawa zgodne z tym wzorcem. W odniesieniu do
kwestii statusu naturalnych praw człowieka Hart przyjął stanowisko warunkowe,
nie przesądzające definitywnie ich istnienia; twierdził, że jeżeli istnieją
prawa moralnie pożądane przez jakikolwiek porządek społeczny, najważniejsze z
nich jest równe prawo wszystkich ludzi do wolności.
Większość
powyższych twierdzeń podlega zakwestionowaniu w pismach Graya. Pod tym względem
można go wręcz uznać za czołowego współcześnie krytyka legalistycznego
podejścia w filozofii politycznej, zaś jego antyliberalizm, któremu dawał wyraz
w wielu pismach, poczynając zwłaszcza od tekstów zebranych w Post-Liberalism[13],
wynika w głównej mierze z jego antylegalizmu, tj. przekonania, iż liberalna
wiara w możliwość skutecznego regulowania życia społecznego za pomocą
racjonalnych praw, nie jest ugruntowana. Pod tym względem Gray reprezentuje
stanowisko, które można określić mianem sceptycznego realizmu, choć jest
również określany wprost jako nihilista. Antylegalizm Graya wynika z jego
najogólniejszych przekonań filozoficzno-politycznych. Należy do nich teza, że
pojęcia autonomii moralnej i sprawiedliwości jako bezstronności mają charakter
lokalny, zarówno w tym sensie, iż wyrastają one w odmienny sposób w odmiennych
kulturach, a także dlatego, że różnią się one między sobą w nieredukowalny
sposób[14].
Gray sądzi, że pojęcie równości wobec prawa, podstawowe przekonanie akceptowane
przez główny nurt liberalizmu, jest istotnie wartością, lecz nie jest wymóg
jakiejkolwiek uniwersalnej teorii sprawiedliwości, lecz po prostu jest
narzędziem obrony przez wykluczeniem. Opowiadając się za stanowiskiem określanym
przez siebie mianem liberalnego komunitaryzmu[15],
Gray twierdzi, że autonomia jednostki, jakiej to stanowisko broni, nie ma
charakter uniwersalnego. Jego stanowisko, które stanowczo odróżnia od
nostalgicznego komunitaryzmu, skłania go również do tego, aby nie tylko bronić
wolności w sensie negatywnym, ale także wspierać jednostkową autonomię, ta zaś,
jak twierdzi, może wzrastać i rozwijać się tylko na bazie silnych wzajemnych
zobowiązań[16]. Innymi słowy, negatywne
stanowisko Graya wobec uniwersalizmu legalistycznego, charakterystycznego dla
wielu doktryn liberalnych, wyrasta z jego akceptacji pluralizmu i
partykularyzmu politycznego, a także jego doktryny modus vivendi jako postawy dążącej do tymczasowych jedynie,
przygodnych, nieostatecznych i lokalnych rozwiązań.
Polanowska-Sygulska
poddaje wszystkie powyżej zasygnalizowane i inne, powiązane z nimi kwestie
obszernym analizom, które są oparte nie tyko na wnikliwym zrozumieniu tekstów
samego protagonisty jej książki. Należy przy tej okazji podkreślić, że
Polanowska-Sygulska odegrała rolę katalizatora licznych ważkich wypowiedzi
Graya. Zostały one, co nie mniej ważkie, przedstawione w szerokim planie
dyskusji filozoficznych, ilustrującym racje stojące za ewolucją jego myślenia.
Jeżeli bowiem weźmie się pod uwagę fakt, iż krytyczne stanowisko Graya wobec
tego, co określa on legalizmem, wcale nie jest odosobnione na płaszczyźnie
teoretycznej, a także jeżeli weźmie się pod uwagę obecne partykularystyczne tendencje
praktyczno-polityczne, to wyzwanie, jakie znalazło wyraz w pisarstwie
filozoficznym Graya, należy potraktować z powagą, albowiem jest nurt przezeń
reprezentowany stanowi silny argument na rzecz przemyślenia wiodących tez
tradycyjnej filozofii prawa.
Luką w narracji
Polanowskiej-Sygulskiej jest również brak obszerniejszych odniesień do
twierdzeń charakterystycznych dla komunitaryzmu, z którym identyfikuje się Gray
na obecnym etapie rozważań. Poważniejsza kwestia dotyczy miejsca i roli prawa w
partykularystycznej perspektywie późnego Graya. Albowiem nawet jeżeli przyjąć
Grayowski sceptyczny realizm w sprawie uniwersalistycznych ambicji liberalizmu
i wobec integralnego związku między racjonalnością a sprawiedliwością, którą
podkreśla np. Courtland H. Peterson, nie oznacza to, iż funkcjonowanie
lokalnych wspólnot nie wymaga, jako warunku sine
qua non, zasad i przepisów prawa. W swoim lekceważeniu kwestii prawa Gray
posuwa się tak daleko, iż tej kwestii nie podejmuje, choć tę konieczność wydaje
się akceptować, jak np. na ostatnich stronach Black Mass, gdzie pozytywnie odnosi się do roli państwa w prawnym
uregulowaniu statusu religii. W tej drażliwej i aktualnej kwestii Gray pisał:
„Nadszedł czas, aby pogodzić się z rozmaitością religii i porzucić próby budowy
świeckiego monolitu. Uznanie, że żyjemy w czasach post-sekularnych nie oznacza,
że religie należy uwolnić od ograniczeń będących warunkiem cywilizowanego
współistnienia. Zadaniem centralnego rządu jest wypracowanie i narzucenie
struktury, w ramach której mogą one ze sobą współistnieć. Struktura tego
rodzaju nie może być identyczna w przypadku każdego społeczeństwa ani nie może
być ustalona raz na zawsze. Ucieleśnia ona pewien typ tolerancji, które celem
nie jest prawda, lecz pokój. Gdy celem tolerancji jest prawda, jest to wówczas strategia
zmierzająca do harmonii. Lepiej jednak uznać, że harmonii nie da się osiągnąć.
Jeszcze lepiej jest porzucić żądanie harmonii i pogodzić się z rozmaitością
ludzkiego doświadczenia. Modus vivendi
między religiami, który rozkwitał co jakiś czas w przeszłości, można by wówczas
odnowić”[17]. Ten wątek zasługiwałby
na bardziej dogłębne rozpatrzenie.
Polanowska-Sygulska
dąży do uczynienia kwestii rządów prawa centralnym problemem jej analizy filozofii
politycznej Graya. Zamiar ten jednak napotyka na tę poważną przeszkodę, że Gray
odnosi się w negatywny, wręcz lekceważący sposób do kwestii roli prawa w
regulowaniu życia społecznego i z tej przyczyny nie poświęca mu zbyt wiele
uwagi. Jego uwaga koncentruje się raczej na kwestionowaniu filozoficznych i
antropologicznych założeń, na których wspiera się liberalne przekonanie, jak na
przykład u Rawlsa czy Dworkina, o centralnej wadze sprawiedliwego prawa w życiu
społecznym i politycznym. Polanowska-Sygulska ma świadomość tej trudności, co
jednoznacznie i wielokrotnie podkreśla w książce, zwłaszcza w podsumowaniu[18]. Z
tej przyczyny jej analiza antylegalizmu Graya skupia się na filozoficznych
powodach, które skłaniają go do kwestionowania znaczenia prawa, nie zaś na
samych zagadnieniach prawnoteoretycznych. Pod tym względem jej praca bez
wątpienia i przekonująco realizuje zamierzone cele.
Adam Chmielewski
[1] John Gray, Berlin, Fontana, London
1995, ss. 141-168.
[2] Isaiah Berlin, Four Essays on Liberty, s. l.
[3] Ibid., s. lv-lvi.
[4] Tim Black, John Gray, The Poster Boy for Misanthropy,
w: Sp!ked, 24, maj 2009, http://www.spiked-online.com/index.php?/site/reviewofbooks_article/6896, dostęp 25. 05.
2009.
[5] John Gray, Straw Dogs. Thoughts on Humans and Other Animals, Granta Books, London 2002, s.
180; (wyd. pol.: Słomiane psy, Myśli o
ludziach i innych zwierzętach, przekł. C. Cieśliński, Książka i Wiedza,
Warszawa 2003).
[6] John Horton, Glen Newey (red.),
The Political Theory of John Gray, Routledge,
London 2006.
[7] University of Wales Press, Cardiff
2008.
[8] Beata Polanowska-Sygulska, John Gray i krytyka liberalnego
legalizmu, Księgarnia Akademicka,
Kraków 2017, ss. 539.
[9] Znak,
Kraków 1998.
[10] Księgarnia
Akademicka, Kraków 2012.
[11] Księgarnia
Akademicka, Kraków 2011.
[12] Herbert Hart, Pojęcie prawa, przekład i wstęp
J. Woleński, PWN Warszawa 1998.
[13] John Gray, Post-Liberalism. Studies in Political
Thought, Routledge, London-New York 1993.
[14] Por.
Polanowska-Sygulska, John Gray i krytyka
liberalnego legalizmu, Księgarnia Akademicka, Kraków 2017, s. 87.
[15] Ibid.,
s. 80 i nast.
[16]
Ibid., s. 89.
[17] Gray, Black Mass. Apocalyptic Religion and the Death of Utopia, Allen
Lane, London 2007.
[18] Polanowska-Sygulska,
John Gray i krytyka liberalnego legalizmu,
s. 365-366.
Komentarze
Prześlij komentarz